Maten på Språkskolan

I vårt kök tillagas dagligen ca 450 portioner mat till skolans 10 klasser, 6 förskoleavdelningar samt all personal. Vi serverar också frukost och mellanmål till skolans fritidsbarn.

Förutom den varma maten serverar vi varje dag en stor och varierad salladsbuffé med både rena grönsaker och olika blandade- och matiga sallader. Allt för att ge våra gäster många alternativ och en fullvärdig måltid. Som dryck kan man välja på ekologisk mjölk, havredryck eller vatten. Till alla måltider serveras även Norrgott och en varitaion av knäckebröd.

Vi väljer svenska råvaror i första hand och Norrländskt så långt det är möjligt. Vi serverar vegetarisk mat två dagar per vecka som ett led i att minska vår miljöpåverkan, vi äter bara fisk som fiskats på ett hållbart sätt och vi jobbar dagligen med att minska matsvinnet i både produktion och matsal.

Vår matsedel planeras vecka för vecka då det ger oss större kontroll över våra inköp och ett minskat svinn.

Vårt mål är att servera god, näringsriktig mat som också värnar vår miljö, med små ekologiska fotspår och mycket glädje.

Café Cupcake

Språkskolans eget café, Café Cupcake, är beläget i uppehållsrummet på andra våningen. Här serverar vi mackor, juice, frukt och hembakt fikabröd.

Hanna S.

Kock