Språkförskolan – Det första spadtaget!

Tisdagen den 1 december klockan 10.00 (obs! ändrad tid) är det dags att ta det första spadtaget för Språkförskolan på Marielund. Precis bredvid Språkskolan, som stod klar under våren 2014, skall en förskola byggas. En ceremoni kommer att äga rum där både föräldrar, barn, personal och byggentreprenörer kommer att delta. Observera att tidpunkten är preliminär och kan komma att ändras.

Språkförskolan på Marielund
– en riktig höjdare för framtidens barn

Marielund är i dagsläget en av Umeås mest expansiva stadsdelar. Det är Balticgruppen Bygg AB, som på uppdrag av Campus X i Umeå AB, bygger en förskola med sex avdelningar. Byggnaden ligger inom samma fastighet som Språkskolan och inflyttning förväntas ske under hösten 2016. Markarbetena har just påbörjats, och en bit in på 2016 kommer husstommen att stå uppe.
Förskolan kommer att bestå av sex förskoleavdelningar och administration för personalen. En förskola i ljusa, moderna och för verksamheten anpassade lokaler, där pedagogerna har fått vara med och påverka planlösningen.
Arkitektoniskt harmonierar förskolan med skolbyggnaden, men med ett eget uttryck i form av ett tornliknande hörn och välkomnande fasadsättning vid infarten till skolområdet.
Tomtens naturliga utformning ger en spännande och varierande utemiljö för både skola och förskola med tillgång till grus- och konstgräsplan. Säg den skola som kan uppvisa både en egen skogsdunge, amfiteater och historiska fornlämningar inom skolområdet!

Fakta om Språkskolan

I över 20 år har Språkskolan bedrivit förskoleverksamhet i Umeå och idén grundar sig på forskning som säger att barn kan lära sig hur många språk som helst i tidig ålder. Verksamheten börjar redan från 2 års ålder att stimulera barnets språkintresse genom lekfulla språkpass i engelska, franska, spanska och tyska.
År 2002 grundades Språkskolans grundskola efter önskemål att barnen skulle få fortsätta utveckla sina språkkunskaper även i skolåldern. Språkskolan tror på det kreativa barnet som utforskar sin omgivning med alla sinnen och med den egna kroppen som verktyg, och använder sig därför av olika inlärningsmetoder, bland annat drama, bild, rörelse och musik. Tanken är att båda hjärnhalvorna ska stimuleras och leda till ett roligare och mer effektivt lärande.
Med hjälp av unika koncept ser Språkskolan till elevens skolgång i sin helhet. Pedagogiken löper som en röd tråd från förskoleålder till årskurs 9.

Fakta om Balticgruppen

Balticgruppen utvecklar och förvaltar fastigheter i Umeå. Affärsidén går ut på att identifiera intressanta möjligheter som utvecklar staden, oavsett om det gäller att bygga nya fastigheter eller stötta kultur- och idrottsverksamhet. Balticgruppen är och har varit delaktiga i uppförandet av flera uppmärksammade byggnader och områden i Umeå. Väven, Utopia Shopping, Skulpturparken och Konstnärligt campus är några av dem.

Posted in Pressmeddelande | Tagged , , , | Leave a comment