Inga vinster

Midsommar på Språkförskolan
I onsdags var det filminspelning på Språkskolan. Mina kollegor Larissa och Anna fick tillsammans med mig svara på frågor om hur vi gör i vår skola om vi får ett överskott något år. Det var filmare från Companion, som är en intresseorganisation för kooperativ och föreningar i Sverige.
Vårt svar är att vi alltid låter pengarna gå tillbaka till verksamheten. Vi har aldrig delat ut några vinster till delägarna. Det är självklart att det är barnen och eleverna som ska få det bästa vi kan göra för dem. Det är därför skolan och förskolan finns, för deras skull. Jag kan inte förstå hur någon kan använda sig av deras pengar för att ta ut vinster åt sig själv.
Det finns väldigt många skolor och förskolor som drivs “som enskild verksamhet”, dvs inte kommunalt. De allra flesta av dessa tror jag delar min uppfattning att det inte är vinstutdelning som är viktigt, det är att man har en bra verksamhet.

This entry was posted in Skolchefsbloggen and tagged . Bookmark the permalink.