Språkskolan investerar i den första industriroboten för att svara upp mot regeringens nya krav

Siv Stenlund med industrirobot från Fanuc.

Språkskolan i Umeå har, i ett samarbete med RobotCenter Norr och Fanuc, skaffat en egen industrirobot för att erbjuda sina elever i grundskolan programmeringsutbildning i enlighet med regeringens nya krav. Språkskolan som följer den nationella läroplanen med extra fokus på språk visar nu vägen hur programmering ska introduceras i skolorna i framtiden.
Siv Stenlund, skolchef/VD förklarar “När man ser hur snabbt barn lär sig olika språk redan i unga år blir man mycket inspirerad. Vi har funnits i Umeå sedan 1995, med vår språkprofil främst inriktad på de ledande europeiska språken, samt kinesiska som tillval. Programmering är bara ett annat språk. För att göra undervisningen i programmering så intressant som möjligt, har vi nu fått denna unika möjlighet att använda en ultramodern Vision-guidad industrirobot från Fanuc.
För att genomföra denna satsning på ett genomtänkt sätt har vi fått full support av en lokal entreprenör, RobotCenter Norr AB samt världens största robottillverkare Fanuc. Som första grundskola i Sverige så introducerar vi vår nya utbildningsrobot för elever och föräldrar vid skolstarten måndag 21 augusti kl. 09.30”

Pressrelease från Fanuc: Språkskolan get first Education Robot Cell
Information från Skolverket: Skolverket diigitalisering
This entry was posted in Skolchefsbloggen. Bookmark the permalink.